Wetteren – Gent-Sint-Pieters: in het zadel!

Ik ben vandaag met de fiets van Wetteren naar het Sint-Pietersstation gereden. Op zich geen wereldschokkend nieuws (al is het een beetje vreemd voor iemand die altijd de trein neemt), maar ik ga het er toch even over hebben. We moeten immers allemaal groen zijn (fiets! openbaar vervoer!), maar wanneer iemand het dan ook echt eens wil doen blijkt dit toch ook weer niet zo eenvoudig …

Er is geen “fietsostrade” van Wetteren naar Gent (wel een autostrade, de E40, een steenweg, de N9, en diverse spoorwegen), dus er is geen mooi recht fietspad. Ik heb dus zelf een beetje een route gefabriceerd, met hopelijk een mooie balans tussen snelheid (de droom om per fiets naar Gent en dan per trein naar Brussel is nog niet dood) en veiligheid (één accident is meer dan genoeg).

De route is ongeveer 18 km lang, en gebaseerd op allerlei parameters zou het ongeveer 35 à 40 minuten mogen duren (ik ben <insert grote coureur> niet). Ik zal meteen al verklappen dat het langer geduurd heeft, en dat het op sommige plaatsen armoedig gesteld is met fietspaden en kruispunten. Maar nu, without further ado, het rapport.

Over de fietspaden

Wetteren

Oordeel: matig tot goed

Er zijn goede punten aan Wetteren (en het is de laatste jaren fel verbeterd): goed fietspad van Overbeke (overweg) tot het station van Kwatrecht (mooi naast spoorlijn 50) en goede fietspaden langs de N9. Er is zelfs een fietsstraat tussen de Zuidlaan en het station (alleen spijtig dat ze de borden vergeten zijn).

Maar er zijn een paar heel slechte punten ook: kruispunt Victor Van Sandelaan en Zuidlaan is levensgevaarlijk (2×2 rijvakken et pour les cyclistes: tire vos plan) en het spoorwegtunneltje Boerenhol is waarlijk angstaanjagend.

Melle

Oordeel: matig tot goed

Goed, maar smal, fietspad langs N9 en Geraardbergsesteenweg; zeer mooi fietspad langs spoorlijn 50a dat helaas doodloopt op een fantastisch kruispunt. Fieters die naar links willen moeten eerst naar rechts (weg oversteken) om dan naar links te draaien (nog eens oversteken! op een sluipweg! hoera!).

Absoluut hemeltergend is de afwezigheid van een fietspad langs de Ringvaart/Schelde (geen idee hoe het daar heet) dat mooi zou aansluiten op het fietspad langs de R4. Nu moet je wisselen tussen de N9 en de R4 via een sluipweg/oprit van diezelfde R4, wat niet zo tof is.

O, en fietspaden gebouwd in tegelkes: curse you! Ligt altijd oneffen, vol met putten, en op een racefiets is het precies een trilplaat met de toegevoegde waarde dat ieder moment een band kan springen. No fun!

Merelbeke

Oordeel: slecht

Merelbeke brengt het aloude Vlaamsche spreekwoord “u doodrijden op een kruispunt” mooi in de praktijk. Op het grootste deel van de route ligt er geen fietspad, waardoor je van de sluipweg van hierboven uitkomt op een andere grote weg, met een fietspad aan de overkant van de weg, maar zonder verlaagde berm – boem knal dus. Volgende keer de mountainbike nemen.

Men let ook niet echt op, wat al meerdere keren (ik fiets vaak die weg om naar mijn ouders te fietsen) een bijna-accident veroorzaakt heeft. Om dan naar het (goede) fietspad langs de R4 rijden moet je over een brug, die te smal is voor 2x 1 rijstrook en dus zeker voor een fietspad (tof tof tof!). Daarna mag je kiezen tussen ofwel een zandwegel (“het fietspad”) ofwel een baan, waarna je eindelijk de R4 kan oprijden. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het met de auto in Merelbeke iets eenvoudiger is om die vermaledijde R4 op te rijden.

Het fietspad dat er dan ligt is ook een typisch voorbeeld van et pour les cyclistes la même chose. Geen voorrang op kruisend verkeer (opritten), laat staan conflictvrije kruisingen. Dankzij de fantastische betonblokken en de architectuur van de opritten zie je auto’s ook vaak niet komen. Waarlijk een skieven architect.

Gent

Oordeel: goed

Gent (of toch dat stuk) is een droom. Er is langs de R4 een mooi fietspad, breed, en meestal met voorrang op de opritten (behalve de N60 … maar daar is de oversteek wel goed zichtbaar voor iedereen). De vernieuwde stukken hebben zelfs conflictvrije kruisingen (af en toe wel met een zeer scherpe bocht) en wegwijzers! Hoera! De rit naar Gent-Sint-Pieters kon niet vlotter zijn.

Evenwel enkele puntjes van kritiek. Niet overal zijn er mooie fietspaden (Wondelgem …), maar op sommige plaatsen mogen ze ook wel weer eens terug recht gelegd worden. Opkomende betonplaten zijn meer iets voor een mountainbikeparcours.

Brussel

Oordeel: weent

Oké, Brussel ligt niet op de route, maar ik doe het wel iedere dag met de fiets, van het Zuidstation naar de Tweestationsstraat (het is niet zo ver, ik weet het, maar toch). Het is om te huilen. Er ligt één strook fietspad (Frankrijkstraat richting Zuidstation), maar dat dient vooral als taxistandplaats, kortparkeerplaats of rijstrook, waar fietsers geduld worden. Soms.

Elders op de route geen fietspaden. Een leuke 2×2-vaksbaan, met zo van die zielige fietsvoorsorteerstroken (waar auto’s op staan – uiteraard), maar anders niets. Het autoverkeer trekt zich ook van de fietsers niet veel aan, wat al meerdere keren tot bijna-ongevallen heeft geleid. Gelukkig ben ik verzekerd …

En spreek mij niet over de fietsenstallingen aan het Zuidstation. Er is plaats voor ~32 fietsen, wat uiteraard volledig in verhouding is met de >60.000 reizigers per dag. Zucht.

Het oordeel

Ga ik nu iedere morgen met de fiets naar Gent gaan? Neen. Het is ~60 minuten van mijn deur tot het Zuidstation als ik gewoon de trein neem (en als die eens op tijd is …), terwijl het via Gent-Sint-Pieters ~70 minuten duurt. En vooral, er zijn geen douches in het station (maar best), op de trein (idem) of op het werk (spijtig), dus ik kan mij moeilijk verkleden (en verfrissen). Hoewel IT-ers vaak een bedenkelijke reputatie hebben op dat vlak, voel ik mij niet geroepen om daarin mee te gaan.

Maar af en toe? Zeker wel. En mocht er ooit een deftige route komen, die wat korter is (tip: volg de spoorweg – dat is kort), dan zal het vermoedelijk sneller gaan. En dan is het wel zeer aantrekkelijk natuurlijk …

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.